Tuesday 1 November 2016

Kerja oh Kerja

Assalamualaikum.

It has been a while I haven't update anything. Busy kerja la katakan. Officially graduated, alhamdulillah officially employed. Habis study bulan June, dapat kerja dgn kilang Julies dkt Melaka bulan 8. Kerja sebulan lebih lepas tu berhenti. Hahaha. Tah kenapa tak kena dgn jiwa aku.

Berhenti, percaya rezeki tu luas. Mungkin sebab aku rasa aku tak nak kerja dgn bidang yang aku study. Aku suka bercakap as in entertain customers. Disebabkan rasa mcm tu, aku berhenti. Kita nak kerja lama. Aku nak be able cakap I LOVE MY JOB nad literally mean it. Aku tak nak dok kerja lama lama but aku tak enjoy. Dua minggu aku menganggur. Dipenuhi dengan aktiviti pi interview sana sini. Last sekali kerja dgn Mama Wosh, laundry company as customer care.

Memang jauh menyimpang. Tp best kerja ni. Aku suka environment dia. Gaji sama dgn Julies, so sapa tak nak. Dah la dekat dgn rumah. Oh yeah kerja dgn foreigner in which aku sorg je perempuan melayu situ. So environment jenis kaki kepoh ni tak ada. Semua jenis tak kaki sibuk, kerja atas dasar kerja. Bos pun awesome, tak ada lah rasa mcm kau golongan minoriti. They treating everyone the same and give a lot of feedback of your performance which is totally different than our culture.

To be honest, nak dpt environment yang kau suka dlm alam pekerjaan susah dho. And I'm super thankful utk dpt oppurtunity ni. Alhamdulillah I chose this job compared to other offer that I got. But semua pun ada kekurangan and kelebihan masing2. Tidak maybe aku dh jadi manager kat burger king. Hahaha tp aku chose this as I'm looking forward of having this work-life balance.

Percaya pada rezeki yang Allah nak beri, mana mana pun ada rezeki. If you don't feel that vibe of working at your current place, leave oh dari nanti kau buat kerja tah apa2. Beratus aku apply kerja sana sini. Tiap2 hari buka jobstreet la, maukerja lah, etc. And lepas habis belajar, aku dapat 8 interviews, 4 offer job semua lain lain bidang yang aku nak explore, dah kerja 2 tempat within 3 months of habis belajar.

If orang kata susah nak dpt kerja sekarang, betul aku tak sangkal benda tu. Tapi maybe you should try harder. And not just focusing the job yang related with what you have studied. Oh yeah despite of aku jenis main apply kerja tak berkaitan apa yang aku study, aku tak la main sebat je. Aku memilih juga bab gaji. If dulu kerja kt melaka dorang offer more than 2k to fresh grads, of course aku cari kerja yang byr gaji lebih kurg. Jadi if you say tak ada kerja macam tu, means you just don't look hard enough. If kau kata kau dah apply tak dpt, means kau tak apply cukup banyak. So stop complaining, cari kerja apply hari2 smp kau dah muak nak hadap webpage job tu.

Walau tiap hari kau dpt mesej "you're application is unsuccessful", takpe apply lebih banyak lagi. Dont be a baby but get up and put more effort. Lastly, percaya rezeki tu luas. Dunia ni pun kau tak dpt jelajahi semua, apatah lagi rezeki tuhan yang terlalu banyak yang hanya menunggu masa utk kau mendapatkannya.

No comments:

Post a Comment