Saturday 2 January 2016

2016 and still alive!

Assalamualaikum and hello!

Omaigod it's already 2016! First post of 2016 ni. Alhamdulillah still given the chance by Allah to be alive at this moment.

Untuk 2015, ramai yang muda muda dah pergi mengadap Ilahi. Kadang2 aku fikir bila masa aku akan tiba. Ada ke yang akan mengenang aku if aku pergi. Rakan rakan hanya bersimpati pada ketika itu. Dan kemudian mereka masih mampu tertawa dan meneruskan kehidupan seperti biasa. Keluarga mungkin mengambil masa utk recover dan setelah berbulan mereka dapat pulih dari rasa kehilangan itu. Cuma doa dan amal yang menemani. Sedangkan amalan pun tak mampu nak dibangga maka hanya doa yang dpt diharapkan.

Tapi kalau pergi sebelum sempat berkahwin dan punyai anak, hanya doa dari keluarga dan sahabat yg masih mahu mengingati. Always dalam fikiran aku, siapa yang mahu mengingati aku dan menyampaikan doa nya utk aku bila aku pergi. Maka jgnlah kita berharap pada manusia kerana manusia itu banyak kelemahannya. Selagi hidup bersedekah lah apa yang boleh. Tenaga and harta kerana itu je yang mampu utk tolong kau dialam sana.

Recite every possible surah yang mampu selamatkan kau dekat sana. Al mulk, As sajadah, al kahfi, etc. Kadang kau tak ada masa, buka lah youtube dengar recitation or download dengar sambil buat kerja. 2016 should be a change. Aku pun tak pasti mampu ke utk istiqamah. Tapi at least you got that sense dimana dah bertahun kau hidup, apa je kau dah buat utk persiapan kau kat sana. Org lain makin baik dan ada yang makin jahat juga. Kau pilihlah nak yang mana. Sedih tak fikir bila kau fikir kau akan ke neraka? Sanggup tak fikir kau akan kena hadap segala seksaan yg pernah ustaz n ustazah kau cerita masa sekolah? Cerita pun seram apatah lg bila fikir amalan tak seberapa ni.

Hahaha i never intend to start the first entry of the year with this story. I was about to write pasal going bald this year. Tapi tah kenapa tgn yang ingin menulis mengikut gerak hati. But yeah. It's like muhasabah diri sikit awal2 tahun. The real entry pasal, i just cut my hair really short. mcm lelaki punya hair cut lah. Siap shave at the back, nmpk telinga semua. Sebab rambut pun bnyk gugur, rosak so i think of cut it short. Tiba tiba bila dah potong, rasa nak go for botak pula. Nak kasi rambut baru tumbuh. I just feel like wanna go for it. Memang perempuan tak digalakkan botak sebab menyerupai lelaki tp I have reasons of doing it. Rambut pun akan tumbuh dan inginkan rambut yang sihat selepas kejahanaman yg kau dh buat pada rambut kau suatu masa dulu menyebabkan aku terpaksa nk ambil keputusan ini. And selagi belum kahwin ni, inilah masanya kau nak buat segala bnd kat rambut kau , nak botak ke, nak mohawk ke kan.

So yeah this year, going bald, finish my fyp, road to graduation, get a job, getting fit, be better person inside out.

Cheers.

No comments:

Post a Comment