Saturday 12 January 2013

Current Issue

Tersenyum aku seketika bila tengok semua status org dekat fb, twitter, luahan rasa di blog masing-masing, masalah yang diceritakan antara satu sama lain.

Kadang-kadang aku terfikir kenapa org boleh letak begitu banyak info or share info dengan org yang mereka tidak kenal sepenuhnya. For example kita ambil contoh simple. Relationship status. Nowadays if kau terminat dgn somebody, first thing kau perlu dpt kan is fb/twitter account dia.Once you got that semua rahsia hidup dia umpama dalam kocek kau je.Mana tak nya dah kau jadi stalker terhebat dia!Nak tau dia ada bf/gf, jangan gundah. Pergi dpt kan fb/twitter dia. Selongkar punya selongkar, gali punya gali tgk ada gambar bersama laki/perempuan rapat-rapat ke tidak , dia selalu berkomen dengan siapa,like gambar siapa dan sebagainya.

Paling kelakar dekat social network bukan main letak in a relationship/complicated/married dan sebagainya menunjukkan kita sudi share info dengan orang yang nak berkawan dengan kita. Agak-agak kalau the same concept is applied di mana ada stranger nak berkenalan dgn kita in real life tepi jalan. Dia tanya awak dah ada gf/bf? Agak-agak kita nak jawab? Kita akan bertindak memarahi atau pahal kau nak sibuk life aku?!Tapi knp dekat social network kita can share so much info dengan org yg labelled as stranger jugak .Hmmm.

Mungkin sebab itu jugak menyebabkan manusia sekarang termasuk aku jugak guna kaedah dengan stalk utk dpt maklumat hidup seseorang berbanding dari nak tanya face to face.Hahaha. Akhirnya menyebabkan kita semakin kurang berkomunikasi atau takut berkomunikasi dan hanya menjadi stalker semata.Tahniah!

P/s: Sekarang memang bebudak skrg guna singkatan relationship as "relay" eh?Adoii budaya pelik pelik.Maklumlah dah tua-tua ni tak reti guna word canggih-canggih.Type penuh je sekarang.Hahaha

No comments:

Post a Comment