Thursday 27 June 2013

"Kalau Nak Kerja Sini Tak Boleh Bertudung?!"

Assalamualaikum.

Okay hari ini aku memulakan usaha mencari kerja untuk mengisi cuti sem.So aku pun pergi la jalan-jalan dekat mall dekat dengan rumah aku. Banyak juga vacancies.Maybe sebab budak-budak SPM ramai dah masuk Uni so banyak la vacancy gamaknya. Aku pun bercadang nak kerja dekat kedai baju ke anything ke. Maklumlah dengan harapan dah kerja situ dapat la discount beli barang dia kan.Hehehe.

So aku meneruskan perjalanan aim Brands Outlet sebab ada member cakap gaji situ masyuk juga. Kebetulan ada vacancy pun kat situ. Tapi sebab ini first time aku cari kerja macam ini. Nervous giler rasanya. Selalu pakai orang dalam je.Hahaha. Pastu yang lagi satu cuak nak masuk pekerja dia semua lelaki. Seorang wanita pun tak nampak except mak cik yang tengah mop lantai dalam kedai tu.

So aku pun mengorak langkah, cover line tengok-tengok baju, pusing-pusing kedai bajet macam customer kan.Pastu line macam clear aku pun pergi la dekat cashier tu tanya dekat abang tu:

Aku: Excuse me, nak tanya pasal vacancy tu. Is it still available?

Abg Cashier: (Senyum)..Emm ada.....Tapi tak boleh bertudung kalau kerja dekat sini.

Aku:
WHAT?!!APA KENA MENGENA TUDUNG DENGAN NAK KERJA SINI!!


Okay aku cuba nak buat muka tu. Reaction aku time tu hampir terkeluar but nasib baik aku manage control. Instead of that reaction, aku just reply:

Aku: Oh really?Ohh okay. Takpe la kalau mcm tu. (Pada hal time tu aku and abg cashier tu mcm dah awkward habis cos dia mcm ingat aku sanggup nak buka tudung semata nak kerja tu)

Abg Cashier: Sorry,thank you for coming.

Keluar dari kedai tu aku still digesting apa yang telah berlaku tadi. I mean like ini dah la first time aku cari kerja kehulur kehilir macam ini, then sekali terus setepek kena discriminate macam tu. Terus down giler nak pi cari kerja lagi. Sebelah Brands Outlet tu ada Padini tapi aku malas nak masuk cos pekerja dia pun ramai lelaki and again tak ada perempuan bertudung kat situ.

Btw abg cashier tu Melayu tak silap aku. Cos aku tak perasan pula nametag dia sebab sibuk tergamam kan. But aku just tak sangka management dorang mcm tu. Aku tahu bukan salah abg tu, tak ada kena mengena dgn dia. It's just the management tmpt tu. Cos aku pernah je tengok Brands Outlet tempat lain ada perempuan bertudung kerja kat situ. Ini Malaysia okay. Ingat ini U.S country ke nak set rules macam tu. Dah memang Islam agama rasmi kat negara ini so the management should respect that. Dia tak ada masalah orang beragama Islam kerja situ cos mostly ,which is apa aku nampak semua pekerja lelaki di situ Melayu agama Islam. So kenapa perempuan bertudung tak boleh kerja situ. Dah memang tuntutan agama dia pakai tudung so what's ur problem!

Apa kena mengena perempuan bertudung dengan nak jadi sales assistant. Is this some kind of marketing strategy that perempuan tak bertudung can attract more customers?That's just PHUIHHH!hahahaha nampak tak beengang disitu. Cos HELLO aku tahu lah aku maybe tudung pun tak sempurna lagi. But as long as I wear hijab itu dikira maruah kaum wanita beragama Islam, and dia telah menghina kaum wanita agama Islam secara tak langsung. Aku tak kisah if hina aku tapi statement "kalau nak kerja sini tak boleh bertudung" memang bakar line betul.

So sampai balik rumah aku emo dengan benda ini. Last last dapat gak aku isi form kerja dekat Nichii and Kitchen and now waiting for an interview. Btw sempat juga tengok Monster University.Cool!Sememangnya Monster Uni patut keluar dulu then baru Monster Inc. But still they managed to link both stories together and that's just nice.

Til here for now!Byeee! :)

1 comment: